دیپلماسی عمومی

نقش سفیران و رایزنان اقتصادی در توسعه صادرات ایران

یکی ازموانع وچالش های اقتصادی درتوسعه صادرات به اعتقاد بازرگانان وتجار وکارشناسان نقش کمرنگ سفیران وبویژه رایزنان اقتصادی ایران در کشورهای جهان است که به نظر می رسد، دولت تدبیر و امید در این حوزه بویژه پس از برجام باید تحول عمیق و راهبردی مد نظر قراردهد.

امروزه اگر به حوزه فعالیت های صادراتی موفق در دنیا نگاهی بیاندازیم به وضوح مشاهده می کنیم هیچ تاجر و بازرگانی بدون همراهی و هم افزایی سفارتخانه های خود نمی تواند در حوزه های اقتصادی کشورهای هدف موفق باشد.


به عنوان مثال اگر از این منظر به فعالیت های سفارتخانه های کشورهای مختلف در ایران نیز نگاه کنیم کاملا مشهود است سفیران کشورهایی که در ایران پرتوان و پرتلاش در حوزه های مختلف سعی بر حضور و حتی انجام مسافرت های فردی، جمعی و گروهی و همچنین همراهی هیات های تجاری و صنعتی دارند به همان نسبت نیز کشورهای متبوعشان توانسته اند بازار داخلی ایران را در دست گیرند.


از همین روی است که بعد از توافق برجام شاهد آن هستیم که سفیران کشورهای پیشرفته بویژه کشورهای اروپایی در قالب هیات های مختلف کارشناسی تجاری و اقتصادی سعی در حضور نقاط مختلف ایران برای سرمایه گذاری و در اختیار گرفتن بازار ایران دارند و گوی سبقت را از یکدیگر می ربایند.


واقعیت این است در جهان امروز دیپلماسی اقتصادی بر دیگر حوزه های مدیریتی دولت ارجحیت یافته است و از همین روی است که مشاهده می کنیم سفیران کشورهای چین ، ژاپن ، هند ، فرانسه و... در داخل ایران هر روز به دنبال فرصتی جدید برای شناسایی سرمایه گذاری و بازار واردات و صادرات می گردند .


به نظر می رسد نقش سفارتخانه های ایران نیز پس از برجام باید با اولویت دادن بر سیاست های اقتصادی بر تسخیر بازارهای هدف در کشورهای مقیم برای تولیدات نفتی و غیرنفتی اقدام کنند و در این راه باید همراهی و تعامل با بازرگان و هیات های مختلف ایرانی در راس فعالیت های جاری قرار گیرد.


باید اذعان کرد شرایط پیش از توافق برجام در طی دو دهه اخیر فشارهای زیادی را برای فعالان اقتصادی ایران در بازارهای جهانی فراهم کرده بود و همچنانکه پول های نفتی ایران در بانک های طرف های مقابل بلوکه می شد ، بسیاری از پول های فعالان بخش خصوصی نیز در پشت مرزهای کشور در دست طرف های خارجی مانده است.


از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که امروزه اکثر فعالیت های اقتصادی در کشورهای دیگر با حمایت و پیشتبانی دولت ها انجام می شود و اساسا دولت ها پیشتبان و ضامن اصلی هرگونه تبادل اقتصادی هستند و به همین دلیل حتی در مواقعی که مواضع سیاسی بر سیاست های اقتصادی بین کشورها چیره می شود، ضرر و زیان ناشی از این تغییر رفتار از سوی دولت ها تامین می شود .


گرچه باید اشاره کرد که در این حوزه بخش خصوصی ایران نیز نیازمند تغییر راهبردها وکسب توانایی ها و ارتقای خدمات و تولیدات است که هم افزایی حاصل از فعالیت های داخلی و حمایت قاطع نمایندگان سیاسی و اقتصادی ایران در کشورهای خارجی می تواند گره کور توسعه صادارت ایران را باز کند.


کلام آخر اینکه : اگر سفیران ایران پس از برجام این تغییر رویکرد را در فعالیت های خود قرار ندهند، همچون گذشته نه تنها نمی توانیم انتظار توسعه صادارات داشته باشیم، بلکه ایران به دروازه واردات دیگر کشورها تبدیل خواهد شد.


از: علی اصغر افتاده، رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی


منبع: بخش نگاه خبرگزاری جمهوری اسلامی

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۴
عبدالکریم فیروزکلائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی